En mysig liten jullista

När vill du att första snön ska falla?
Helst innan december börjar, i slutet på november.

Hårda eller mjuka paket?
Hårda, fast samtidigt är det ju kul med något mjukt med, för de kan ju vara kläder i! Men jag väljer hårda för det kan vara lite allt möjligt i så det blir mer en överaskning!

Nämn dina favoritjulfilmer
Dennis firar jul, The Holiday

 

Vad är det bästa med julen?
Det bästa med julen är helt klart all god mat och alla dekorationer och alla ljusslingor överallt. Sen är stämningen såå härlig med! Jag bara ÄLSKAR julen helt enkelt!

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej. Verkligen inte! På julen ska man vara hemma och mysa med sin familj och nära och kära. Men vore jag tvungen så skulle jag in i det sista försöka att få förmiddagen innan Kalle anka och allt drar igång!

Bakar du något till jul? Vad?

Säg en gång jag inte bakar! Jadu, jag bakar lussebullar, pepparkakor och allt det vanliga man brukar baka. sen så har jag ju testat att göra lussesemlor och självklart kommer min saffranskak komma med flera gånger i jul!

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Ja, allt har sin egna plats här hemma vid jul! Om det inte kommer något nytt förstås! Vilket det oftast gör eftersom att mamma älskar att julpynta och gärna utökar samlingen!

 

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Hemmagjort alla gånger!

Knäck eller ischoklad?
Knäck, ett klart måste på ul!

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
En vit i trä med utkarvade siffror

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Helt klart i posten, det finns en speciell känsla med det! Annars känns det ju som skräppost på mejlen!

 

Vilka färger har ni till jul?
Rött & vitt

När julpyntar du hemma?
Innan första advent ALLTID! Här sparas det inte på krutet direkt!

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Julkulor, ljusslinga och en spira/stjärna

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv.
Vi har alltid nästan firat jul på samma sätt. julfrukost med gröt och skinkmacka. Sen grö man sig fin och lockar sitt hår och sminkar sig lite! Efter det så blir det jullunch hos mormor. Sen åker färden hemåt igen och vi fixar och donar lite innan kalle anka börjar. då börjar gästerna komma och vi dricker lite fördrink och myser innan det bli julbord. Och efter matkoman har lagt sig lite blir det paketöppning och något år har vi med kört paketleken. Efter alla paket är öppnade och alla är nöjda och glada så äter vi efterrätt, alltid ris alá malta.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg

 

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner

Vilken är din favoritjulskiva?
Min julspellista på spotify?

Vilken är din favoritjullåt?
Helt klart, Last Christmas

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julskinka, souvas lax (lax som både är rökt och gravad), ägg halvor och janssons

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Just jag är dekoreraren på julbordet men mamma gör allt själv ;)

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Vörtbröd? ja de äter jag inte med eller utan russin

 

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Nej tack de hoppar vi över

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Ja självklart, varje år så sitter vi allihop bänkade framfö tvn!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Tomteverkstaden!

Har ni tomte hemma?
Vi hade förut men jag upptäckte att det var granne och då var det inte kul längre...

 

Köper du julklappar till många?
Till familjen och sen till några vänner

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Alla ska ha julklappar i massor!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Lite blandat, det är kul med olika klappar undergranen. men jag älskar att slå in så jag gör gärna det mesta själv.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Lite både och

 

Roligast att få i sin julklapp?
Roligaste julklappen enligt mig är när någon tänkt till och köpt något som verkligen är Emilia, saken behöver inte heller vara dyr utan bara att man har tänkt till!

Har du ett färgtema i granen?
Ja, vitt och rött

Hur ser din julfrukost ut?
Risgrynsgröt och skinkmacka

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En orealistiskt är en chanelväska men en realistik är bara något man verklugen har tänkt till som jag sa innan. Alltså en EMILIA PRESENT!

0 kommentarer